Orkideat ikkunalaudalla: Venuksenkengät

Orkideat ikkunalaudalla – sarjassa esittelen  orkideoitani, jotka kasvavat minulla ikkunalla, eivätkä siis tarvitse erityisiä kasvuolosuhteita.

Ensimmäisenä esittelyvuorossa ovat venuksenkengät Paphiopedi20141225_153500lum.

Helppousaste: ♥♥♥

Minne: puolivarjoisalle ikkunalle, vihreälehtiset talvella viileään huoneeseen

Kenelle: tarkalle kastelijalle, erikoisista kukinnoista pitävälle

Minä en todellakaan ole tämän kasvisuvun asiantuntia. On olemassa orkideaharrastajia, jotka kasvattavat vain tämän suvun kasveja – upeita mutta haasteellisia luonnonlajeja, taianomaisen kauniita mutta melkoisen vaikeita kasvatettavia. Minun runsaasta orkideamäärästä vain 3 on venuksenkenkiä –  kaikki  tavallisia kaupan risteymiä. Ne ovat kuitenkin voineet oloissani hyvin ja ilahduttaneet minua myös kukinnalla, joten halusin kuvata ne blogiini ensimmäisenä.

Korostan vielä, etten ole asiantuntia, ja hoito-ohjeet ovat muotoutuneet vuosien saatossa erheiden ja virheiden kautta minun oloihini sopivaksi.

Minun venuksenkenkäni pitävät kaikki tasaisesta tuoreudesta ja kastelusta. Ne kasvavat kautta vuoden sisällä. Juuret tuntuvat olevan herkkiä sekä kuivumaan että mätänemään, joten vaikka huolehdin tasaisesta kastelusta, en koskaan seisota vettä venuksenkenkien ruukuissa enkä uppokastele. En sumuttele mitään kasvejani, mutta ilmankosteus on vanhassa talossa kohtuullinen muutenkin.

Olen istuttanut venuksenkenkäni orkideakasvualustaan siten, että kasvin alle, juuripaakun keskelle olen laittanut ison hiilenpalan estämään juurten mätänemistä. Tämän vinkin sain eräältä Pohjanmaalaiselta rouvalta, ja se on osottautunut erittäin toimivaksi. Uudelleenistutusta vältän aina kaikkien orkideoiteini kanssa niin kauan kun mahdollista, joten venuksenkengät olen uudelleen istuttanut vain silloin kun uusi verso ei enää kertakaikkiaan mahdu kasvamaan.

Amerikkalaistyyppiset vihreälehtiset Paphini viihtyvät talvella viileässä makuuhuoneessa eteläikkunalla. Ne tuntuvat kasvavan talvella vain hyvin vähän jos ollenkaan. Keväällä siirrän ne itäikkunalle kun kasvukausi käynnistyy, (uusi verso kasvaa). Jos valoa on riittävästi, kastelu tasaista ja lannoitusta silloin tällöin, versosta kasvaa vähintään yhtä iso kun edellisvuoden verso. Tällöin kukintaa voidaan alkaa odottelemaan syksyllä. Uudelleenistutuksesta kasvi on kärsinyt, ja näiltä vuosilta kukinta on jäänyt väliin.

Kuvassa 6 vuotta vanha amerikkalaistyyppinen venuksenkenkä talvilevossa

n20150107_145734(1)

Maudiae – tyyppisellä venuksenkengän tunnistaa pilkullisista lehdistä. Kasvutapa on huomattavasti amerikkalaissisaria pienempi. Tämä Paphini ei viihdy talvella viileässä. vaan kasvaa kautta vuoden valoisalla & lämpimällä olohuoneen ikkunalla yhdessä perhosorkideoiden kanssa. Se on minulla ilmankostuttimen päällä, jonka lisäksi pieni ruukku vaatii  päivittäistä kosteuden tarkkailua. Tämä Paphi kasvattaa kaksi versoa vuodessa. Verson valmistuttua ilmestyy upea tumma kukka. Olen huomannut, että nupun näkyessä on oltava tosi tarkka kastelussa, kasvualusta ei saa 20141107_090911kuivua (ensimmäisen kerran nuppu kuivahti).

Kuvassa Maudiae – tyyppisen venuksenkengän kukintaa

Leave a comment